dinsdag 2 maart 2010

What is your question?

Mijn onderzoek gaat over het rekenonderwijs in de klas. Niet elk kind rekent op hetzelfde niveau, waardoor differentiatie in de les belangrijk is. Om het voor elk kind begrijpelijk te maken, is het belangrijk dat de lesstof aansluit op de verschillende niveaus van de kinderen.
Mijn (voorlopige) onderzoeksvraag luidt daarom ook:

Hoe kan ik mijn rekenlessen laten aansluiten op de verschillende rekenniveaus, omdat ik wil weten hoe ik hier op kan inspringen, zodat elk kind aanbod krijgt op zijn/haar eigen niveau?


Om mijn hoofdvraag te kunnen beantwoorden, heb ik een aantal deelvragen gemaakt:

1. Welke verschillende rekenstrategieën zijn er?
2. Welke rekenstrategieën komen voor in mijn klas?
(Wie rekent op welke manier?)
3. Welke rekenniveaus komen voor in mijn klas?
4. Welke manier van uitleggen past het best bij het kind?


Waarschijnlijk komen er nog wel wat deelvragen bij, maar voorlopig richt ik mij op deze vragen.
Inmiddels hebben we bij RWD de verschillende rekenstrategieën gehad. Nu is het de taak om deze te gaan "toetsen" in mijn stageklas. Ik moet erachter komen hoe de kinderen in de klas rekenen? Dit ga ik, individueel, toetsen door middel van een opdracht en bekijken welke stappen de kinderen maken. Dan hoop ik dat ik dit uiteindelijk kan koppelen aan een rekenstrategie. Vervolgens kan ik daar mijn lessen op laten aansluiten en kijken hoe het gaat. Let's try.

1 opmerking:

  1. Dag Evianne,

    Goed onderwerp voor onderzoek. In je deelvragen zul je ook mee moeten nemen op wat voor manier je zelf de instructie geeft nu. Daarmee maak je er een echt actieonderzoek van. je kunt het nog meer op jezelf betrekken door te onderzoeken of je al rekenstrategieën herkent bij leerlingen en hoe je als je die herkent op in kunt spelen.
    Ik zou je probleemstelling iets inkorten (deel na omdat kan weg en kunnen deelvragen worden volgens mij).

    BeantwoordenVerwijderen