dinsdag 9 maart 2010

Casestudy?!

Oké. Het onderzoek loopt nu aardig. Ik weet wat ik wil en wat ik kan gaan doen. Dit ga ik de komende weken daarom ook uitvoeren. Maar natuurlijk werk je ook naar een eindresultaat. In dit geval is het sleutelwoord een casestudy. Hmm, wat is casestudy? Wat moet daar dan allemaal in komen te staan? Dat waren de eerste twee vragen die ik had. Tijdens de les kregen we hier meer informatie over. Voor onze eigen verduidelijking was het handig om een deel van het boek van Petra Ponte te lezen. Het boek heet Onderwijs van eigen makelijk, procesboek actieonderzoek in scholen en opleidingen.
In het deel wat handig was om te lezen stonden drie voorbeelden van casestudies. Daardoor krijg je een beter en duidelijk beeld van wat een casestudy eigenlijk inhoudt. Deze drie beschreven casestudies waren ook verschillend.

Bij de eerste casestudy was een hele duidelijk opbouw aamwezig. Deze onderzoeker beschreef in eerste instantie heel duidelijk de gedachtengang. Daarnaast stond ook de cyclus duidelijk beschreven.
Bij de tweede casestudy werden de doorlopen cyclussen benoemd en beschreven.
Per cyclus kreeg je, in één hoofdstukje, te lezen wat hij er gebeurd is.
De derde casestudy vond ik het duidelijkst. Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen de verschillende cyclussen, maar ook voor de verschillende stappen die genomen zijn. Je kan hieruit heel duidelijk aflezen welke stappen van de onderzoekclyclus genomen zijn en in welke volgorde.

Na het lezen van deze casestudies heb ik wel een heel duidelijk beeld van wat hiervan verwacht wordt. Ik heb nu nog niet precies voor ogen hoe ik het ga doen, maar als uitgangspunt gebruik ik deze achtergrondinformatie. Uit de ene casestudy zal ik meer punten halen dan uit de andere, maar ik ga er zeker mijn eigen draai aan geven.

1 opmerking: