donderdag 15 april 2010

Tweede kans.

Mijn vorige onderzoeksvraag richtte zich op de verschillende niveaus van de leerlingen. Toen ik mijn rekenlessen ging bekijken observeren, kwam ik erachter dat de betrokkenheid van de kinderen niet continue even hoog is. Daarom ga ik mij richten op het verhogen van deze betrokkenheid.
Bij de eerder beschreven lessituaties begin ik elke les met een som op het bord te schrijven. Dan vraag ik aan de kinderen of ze een oplossingsmanier weten. Ik merk dat de kinderen op een gegeven moment afhaken. Ik ga mij richten op de lesopening.
Tijdens een eerstvolgende rekenles had ik een gouden lesopening ingezet. Tijdens deze taak kwamen er sommen met procenten aan bod. Ik ben de les begonnen met een "cheque". De kinderen hadden een cheque gewonnen van €600,-. Ik heb een aantal procentages erbij gezet en de kinderen mochten invullen waar ze de verschillende % aan wilden uitgeven. Ze mochten zelf kiezen waar ze het aan wilden besteden. 50%, 25%, 10%, 7%, 2% en 1%.
Ik merkte dat de kinderen vanaf het begin betrokken waren. Het was ook een vrij intensieve les, met wat moeilijke sommen erbij. Toch bleven de kinderen betrokken. Als ze er heel even niet bij waren, waren ze in no time weer betrokken bij de uitleg. Dus zo'n gouden opening heeft effect!

Maar ja, zo'n lesopening moet natuurlijk wel aansluiten bij de les. Dat is heel lastig... Het vervolg in mijn volgende blog.

1 opmerking:

  1. Dag Evianne,

    Je hebt nu een manier uitgeprobeerd om leerlingen door middel van een gouden lesopening te boeien. Nu kijken natuurlijk welke manier je nog meer hebt voor je instructie.

    BeantwoordenVerwijderen